Athen - november 2006

24 timer i Athen

Fortalt af Annika Graversen

Jeg blev hentet af en taxa på min bopæl onsdag nat kl. 2.45 og skulle med toget til Kastrup kl. 3.15. Jeg ankom til Kastrup kl. 6.00 og afventede mit fly.

Da jeg ankom til Athen, fik jeg en sms af Benedikte som skrev at Tina var lidt forsinket. Så jeg stillede mig udenfor og fik en cigaret med alle transportkasserne. Pludselig kom der en og prikkede mig på skulderen. Er du ikke fra Græske Hunde, blev der spurgt på dansk: Joo svarede jeg og de fortalte at de havde hørt meget om foreningen og ville henvende sig for flere oplysninger på et senere tidspunkt. Yderligere kom der 5 andre og spurgte om det samme, så der er ingen tvivl om, at folk godt ved hvem vi er. De kunne alle genkende os på transportkasserne:o)

Ca. 35 minutter efter dukkede T op og vi kørte hjem til hende og pakkede ud. Jeg fik hilst på alle hendes skønne hunde, og de fik hilst på mig. Der blev uddelt kys ud til højre og venstre og de fik selvfølgelig igen.

Da vi havde pakket ud, skulle vi ned til huset hvor A boede og hente en hund som hed Allie. Den er noget af det skønneste jeg længe har mødt. Kærlig, godmodig, lidt ”uopdragen” men man mærkede slet ikke at det var en gadehund.

Hende tog vi med hjem til T, hvor hun blev introduceret for hele flokken. Det tog hun i en stiv arm, og lidt senere på dagen, var hun alene med alle de andre uden problemer. Efter en kop kaffe gik vi en god lang tur med hendes hunde op i bjergene i nærheden af hvor hun bor og der kunne hundene rigtig boltre sig.

Om aftenen kørte vil ned til en dyrlæge, som skulle ordne nogle pas til de hunde som skulle til Tyskland dagen efter. Klokken efterhånden nærmere sig 20.30 og det var tid til at køre hjem igen for at spise lidt aftensmad.

Kl. 7.30 dagen efter skulle vi mødes med nogle andre grækere som havde i alt 17 hunde som skulle til Tyskland. T´s ene lille hund drog også af sted, lille Domino. Vi hjalp med at læsse hundene og drog videre for at finde ud af noget omkring ”de 7”

Vi ledte i forskellige områder, uden resultat. Derefter kørte vil til lufthavnen, hvor vi mødtes med de andre kontaktpersoner. Jeg vidste jeg skulle have 5 hunde med hjem og vi skulle mødes kl. 12.30. Da klokken var 13.00 var der kun 3 hunde, så vi begyndte at blive lidt nervøse om vi nu nåede det. Klokken 13.10 ankom de sidste og vi dem hurtigt pakket i kasser og gik ind og checkede mig og hundene ind. Sikken en postyr for at få hunde hjem til Danmark, en masse papirarbejde og spørgsmål, som jeg var glad for at T ville svare på.

Derefter tog vi elevatoren ned i kælderen, hvor hundene en efter en blev lukket ind i et rum og deres ”hjem” blev gennemlyst at sikkerhedsmæssige årsager. Derefter kom de op på en vogn og kørt ud til flyveren. Så næste gang jeg så hundene, var hjemme i deres nye land, Danmark.

Lisa, Nugga, Takis, Irma og Kimberly blev det til og sikke nogle skønne hunde. De ankom alle til Danmark med halen logrende.

Kimberly var lidt sky da hun trådte ud af kassen, men efter ca. 10 min var hun i hopla. En rigtig glad hund med kæmpe ører som bare passer til hende. Hun er nysgerrig, glad, legesyg, faktisk alt hvad en lille hundehvalp skal være.

Irma tog specielt Kit´s hjerte med storm. Hun er en skøn hund, som bare hopper ind i folks hjerte, ingen tvivl og ikke kun Kit´s :o) Hun logrende med halen, da jeg snakkede med hende gennem tremmerne i hendes kasse og tog alt med godt humør. Hun er en hund som vil kræve en del motion og masser af træning, men ingen tvivl at man så får den bedste ven i livet i hende.

Takis din lille skønne vovhund som også bare syntes det hele var så hyggeligt, specielt ved guffetid. Fortalte dog lige de andre at det meste var hans. Men ikke sådan at han var aggressiv eller noget, tror bare den lille var sulten. Han har den lækreste bløde pels og de sødeste øjne der længe er set. Så det varer sikkert ikke længe før han er hos sin nye familie.

Nugga, ja du tog mit hjerte. Dine små rynker omkring øjnene og dit nuttede ansigt, ja man kan kun holde af dig. Nugga var lidt træt da hun kom, men tog dog lidt guf til sig og puttede sig indtil alle som ville. Hun blev løftet op i en bagagevogn og pakket ind i en jakke, da hun frøs lidt. Der lå hun til vi kom ned i bilen og der lagde hun sig på mit skød og vågende ikke før Odense. Hvis andre har oplevet hende som jeg gjorde, så var hun allerede solgt:o)

Lisa er en skøn hund, som har været lænket alt for længe. Hun var lidt tilbageholdene, men syntes nu gufferne smagte af mere, så det fik hun. Virker til at være en stille hund, som bare skal have en masse kærlighed og hun vil igen blomstre, ingen tvivl. Der er intet ondt skabt i hende og alle de andre hunde kunne snuse til hende og hun sad bare stille og kikkede på dem. En alle tiders hund, som bare skal have den helt rigtige familie som vil hende det bedste og ikke bare stå lænket til et træ et sted i haven. Det sted har hun været…..

Jeg har desværre ikke billeder af alle hundene som kom hjem, så de andre kan findes inde på Lis B´s hjemmeside under den 17/11-06.

Turen til Athen glemmer jeg aldrig. Heldigvis så jeg kun ”gode” ting dernede. Det værste jeg oplevede var at hundene i nærheden af T, kendte hendes bil og løb efter den. Hun fodre dem faktisk hver dag, så de er jo ret glade for hende. Så når man kørte forbi uden foder, så syntes de lige de ville fortælle hende, om der ikke var noget hun havde glemt!!

Det har været en lærerig tur og man finder ud af hvorfor man SKAL gøre noget for de græske gadehunde. Samtidig har man jo været med fra starten fra de bliver hentet forskellige steder i Grækenland, til de kommer i lufthavnen og videre hjem til Danmark. Der kan man se hvor meget det betyder at man sammen hjælper hinanden og hvad der sker med de skønne hunde som er så heldige at de ”vinder” et hjem i luksus….